Despăgubiri pentru românii cu zboruri anulate sau întârziate. Câți bani pot primi
Pot fi acordate despăgubiri pentru românii ale căror zboruri au fost anulate sau întârziate, în contextul în care numeroși români și-au văzut planurile de vacanță ruinate, deoarece s-au confruntat cu astfel de situații.
Cu câți bani pot fi despăgubiți românii ale căror zboruri au fost anulate sau întârziate
Un regulament european precizează că atunci când un zbor întârzie sau este anulat, călătorii îi pot cere transportorului contravaloarea biletului sau o reprogramare negociată, la o dată convenită de ambele părţi.
”Dacă este anulat cu mai puțin de 14 zile înainte de îmbarcare sau are întârziere mai mare de trei ore, sau se refuză îmbarcarea, are dreptul la despăgubiri. Se calculează după distanță. În Europa, este între 250 și 400 de euro. La cele intercontinentale, se poate ajunge la 600 de euro”, a explicat avocatul Marian Mihail.
Atunci când zborul are loc cu întârziere, pasagerii au dreptul la asistență, la rambursare și la un zbor de întoarcere, în funcție de durata întârzierii și de distanța zborului.
Pentru a stabili exact ce bani li se cuvin, călătorii trebuie să contacteze compania aeriană de la care și-au cumpărat biletele. Despăgubirile se primesc, de obicei, în cel puțin două luni şi maximum opt luni.
Ce pot face românii care nu reușesc să își primească banii
Avocatul a precizat că cei care nu primesc un răspuns favorabil pentru a-și recupera banii pe zborul neefectuat au două opțiuni – fie să se adreseze organismului de protecție a drepturilor consumatorului, în România acesta fiind Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), fie să acționeze compania aeriană în instanță.
De asemenea, avocatul a explicat că în cazul în care zborurile lor sunt reprogramate, pasagerii aflați în aeroport au dreptul să primească băuturi răcoritoare și mâncare. În plus, în cazul în care zborurile sunt reprogramate a doua zi, aceștia au dreptul la o noapte de cazare gratuită.
Totuși, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea zborurilor este cauzată de circumstanțe extraordinare ce nu ar fi putut fi evitate în ciuda adoptării tuturor măsurilor posibile.
”Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.”, arată europa.eu.
La fel se întâmplă și în situația pasagerilor care ajung la destinația finală cu o întârziere de peste trei ore. În cazul în care compania aeriană poate dovedi că întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare, nu este obligată să le ofere despăgubiri.